2023- 2024 sezonunda dünyanın en büyük ikinci ihracatçısı olma yolunda ilerleyen Türkiye, en büyük tedarikçi Kanada’da üç yıl içinde yaşanan ikinci kuraklığın neden olduğu arz açığının doldurulmasına yardımcı oldu.
1,5 MİLYON TON BUĞDAY İHRACATI
Hükümetler arası bir kuruluş olan Uluslararası Tahıl Konseyi’ne göre, küresel durum stoklarının bu sezon hâlâ otuz yılın en düşük seviyesine ulaşması bekleniyor. Ancak Türk sevkiyatları, ani bir açığı önledi ve dünya temel tahıl fiyatlarındaki düşüşe paralel olarak durum durumunu korudu.
Daha önce Akdeniz bölgesinde öğütülmüş unu makarna, kuskus ve bazı ekmek türlerinin yapımında kullanılan sert buğdayın net ithalatçısı olan Türkiye, 2023’te şu ana kadar yaklaşık 1,5 milyon ton buğdayı ihraç ederek pazarı şaşırttı.
TMS DERNEĞİ BAŞKANI GÖYMEN: TEK SEFERLİK BİR ŞEY DEĞİL
Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği Başkanı Aykut Göymen, “Türkiye, ihracatçı olarak küresel pazarlara girerek oyunu değiştirdi” dedi:
“Bunun tek seferlik bir şey olmadığını, Türkiye’nin önümüzdeki yıllarda durum ihracatçısı olmasının sürdürülebilir olduğunu söyleyebilirim.”
Türkiye’nin geçen yılki beklenenden daha iyi mahsulü, yüksek enflasyon ve daha önceki kuraklığa tepki olarak yapılan yüksek ithalatın ardından stokların dolmasına neden oldu. Geçen yıl eyaletin satın alma fiyatındaki yaklaşık yüzde 30’luk artışın yanı sıra sulama yatırımları da dahil olmak üzere çiftçiler için cazip fiyatlar, ekim ve verimi artırdı. Ekonomik kriz sırasında liranın zayıflaması da yurt dışında daha rekabetçi olmasını sağladı.
İKİNCİ BİR REKOR
Yetiştiricilerin daha fazla ekim yapması ve havanın şimdiye kadar yumuşak kalmasıyla birlikte, Türk üretiminin bu yıl 4 milyon tonun üzerinde üst üste ikinci bir rekor kırması bekleniyor. Bu, ülkenin 3 milyon tona kadar olan yıllık yurt içi tüketimini rahatlıkla aşıyor. İhracat odaklı büyük makarna endüstrisinden gelen talep, Afrika ve Latin Amerika’daki maliyet bilincine sahip pazarlar için daha ucuz yumuşak buğday kullanımına geçiş nedeniyle azaldı.
Analistler, Kanada’nın üretimi toparlansa bile, 2024/25 hacminin yeniden 1 milyon tonu aşma potansiyeliyle birlikte önemli miktarda ihracatla dolu bir yıl daha geçirmesini bekliyor. Türkiye’den yapılan sevkiyatlar, Rusya ve Kazakistan’dan gelen büyük miktardaki akışla birlikte İtalya’daki ithalatçılar için bir nimet oldu. Adını taşıyan İtalyan makarna şirketinin eş CEO’su Vincenzo Divella, “Makarna üreticileri, bize rekabetçi fiyatlarla sunulduğu için makarna üreticileri durumu Türkiye’den satın aldı” dedi.
patronlardunyasi.com